آرشیو خرداد ماه 1401

سازآب توليد كننده منبع كويل دار

برج خنک کننده مرطوب

برج خنک کننده مرطوب :

برج خنک کننده مرطوب از اسپری آب بر روی سطوح انتقال حرارت و تماس جریان اب با هوا و تبخیر سطحی آب برای خنک سازی سیالات استفاده می کند. ما برج های خنک کننده نوع مرطوب بازسازی شده را در سراسر ایران طراحی و تولید و به مشتریان خود عرضه می نماییم. ما برج خنک کننده مرطوب، از نوع مدار بسته رابرای مناطقی که با بحران کم آبی روبرو هستند طراحی و پیشنهاد می دهیم. ما محاسبات واجد شرایط و مجموعه ای از مبردها و برج های خنک کننده خشک را نیز ارائه می دهیم. برج خنک کن فرآیند خنک کردن آب گرم با هوای محیط را آسان می کنند. منظور از خنک سازی عادی آب در داخل برج خنک کن بدین منظور است که پس از برج خنک کننده، آب مانند خنک کننده خنک نمی شود (+7 درجه و ترجیحا با مقدار منفی). دمای آب ورودی به برج خنک کننده در حدود 40-50 درجه و سپس -25-30 درجه (در بهترین حالت) است. نیاز به خنک کننده آب گرم در صورت نیاز به فرآیند تولید و یا در مورد آب خنک کننده برای خنک سازی با کندانسور آبی ایجاد می شود. برج خنک کن بر اساس عوامل و پارمترهای مختلف در نسخه ها و مدلهای مختلفی طراحی و تولید می گردد. اما دو نوع اصلی از برج خنک کن وجود دارد:
برج خنک کننده مرطوب مدار باز و برج خنک کننده مرطوب مدار بسته ب و برج خنک کن خشک.
اکثر برج های خنک کن مرطوب به چیلر آبی و حوضچه های آب متصل می شوند که در نزدیکی نیروگاه ها یا شرکت های بزرگ دیده می شوند. اما برای اکثر مشاغل، ظرفیت برج خنک کننده مورد نیاز نیست ، یک برج خنک کننده مدار باز مرطوب کاملا قابل حمل است و محدوده عملیاتی آن بسیار گسترده است، زیرا در بیشتر موارد، چنین طراحی یک ماژول و عملکرد مورد نیاز با اتصال چند ماژول به دست می آید. اصل کار برج خنک کننده مدار باز بر اساس پاشش آب گرم از طریق نازل هایی است که در واقع از آن خنک می شود. اغلب این فرآیند با جریان هوا با استفاده از فن های شفت تکمیل می شود. برج خنک کن برای خنک کردن حجم زیاد آب، چند برابر حجم آب مصرفی در تاسیسات صنعتی استفاده می گردد. این دستگاه عمدتاً در نیروگاه های برق و نیروگاه های هسته ای، پالایشگاهها استفاده می شود.

برج خنک کننده مرطوب مدار بسته :

برج خنک کننده ای که در آن مدار اصلی آب با محیط در تماس نیست، اما همچنان از اصل کاهش دما در اثر تبخیر استفاده می کند - برج خنک کننده مرطوب مدار بسته نامیده می شود. در قلب عملیات آن یک مبدل حرارتی (به صورت اختیاری یک کویل) واقع در یک محفظه قرار دارد که توسط آب اسپری و با هوای محیط دمیده می شود. به لطف این ترکیب، دمای آب در خروجی برج خنک‌کن می‌تواند تقریباً برابر با دمای یک لامپ مرطوب باشد و همچنین استفاده از آن در زمستان بی‌خطر است، زیرا از مایع منجمد نشده در مدار اصلی استفاده می شود.

کاربردهای برج خنک کننده  در سیستم های خنک کننده :

یکی از نکات مهم برای بهینه ترین استفاده از برج های خنک کننده در سیستم گردش آب، انتخاب بهینه طرح های اتصال هیدرولیک است. نمودار مدارهای هیدرولیک می تواند با توجه به تعداد برج های خنک کننده مورد استفاده در یک مدار و همچنین ماهیت مشتری متفاوت باشد. محدوده عملکرد برج خنک کننده آبی بر اساس ماهیت مصرف کننده تعیین می شود. آب از برج های خنک کننده وارد مخزن شده و از آنجا پمپ سیرکولاسیون در اختیار مشتری قرار می گیرد. در زمینه ساخت و سازهای صنعتی، به ویژه زمانی که سرعت جریان آب از طریق چیلر به طور قابل توجهی کمتر از سرعت جریان آب در برج های خنک کننده باشد، ، آب برگشتی از مشتریان در مخازن ذخیره سازی (حجم آن برای 5-10 دقیقه عملیات کارخانه محاسبه می شود). از آنجا، پمپ(های) مدار، آب را به داخل برج های خنک کننده تبخیری می کشند تا سیال کار را آماده کنند. ویژگی اصلی چنین طراحی استقلال هیدرولیکی مدارهای آماده سازی و مصرف آب است که با وجود یک لوله جبران کننده بین مخازن تضمین می شود (یک مخزن با پارتیشن نیز می تواند برای اطمینان از پر شدن بیش از حد بین قطعات آن استفاده شود). به این ترتیب نیازی به تنظیم مداوم ظرفیت برج های خنک کننده با توجه به نیاز کاربر نیست. فن های برج خنک کننده می توانند در حالت ساده "روشن/خاموش" کار کنند. علاوه بر این، هر یک از این برج های خنک کننده همیشه با بار کامل کار می کنند و حداکثر آب خنک کننده ممکن را برای شرایط آب و هوایی خاص فراهم می کنند. هر دو طرح مستعد یخ زدن نیستند، زیرا واحد به طور کامل در مخازن ذخیره سازی نصب شده در داخل یا زیر زمین تخلیه می شود.

نصب برج خنک کننده (با فن های محوری) :

برای اطمینان از نگهداری آسان و ایمن، برج های خنک کننده باید دارای سکوهایی باشند که مطابق با الزامات مربوط بهSNiPتعبیه شده باشند. قبل از راه اندازی برج خنک فن دار، سفتی هیدرولیکی لوله ها، مخازن و همچنین وضعیت تجهیزات نصب شده ضروری است. بهترین گزینه نصب برج خنک کن آبی زمانی است که هر واحد به طور جداگانه روی سقف نصب شود. اگر این امکان پذیر نیست، محل نصب برج خنک کن باید به گونه ای انتخاب شود که چرخش بیشتر رخ ندهد. این باید بادهای احتمالی (در جهت باد) و نزدیکترین مکان به ساختمان را در نظر بگیرد که می تواند جریان هوای اجباری را تغییر دهد. به ورودی هوا برگردید

تاثیر باد و موانع بر روی برج خنک کن :

قبل از شروع، لازم است لوله های آب را بشویید تا ضایعات و فلس هایی که ممکن است در حین جوشکاری ایجاد شده اند از بین بروند و سپس یکنواختی عملکرد همه نازل ها را به صورت چشمی بررسی کنید. تمام عیوب شناسایی شده باید قبل از شروع عملیات تصحیح شوند. بازرسی دوره ای برج خنک کننده حداقل یک بار در ماه توصیه می شود. تعمیرات معمولی برج های خنک کننده باید در صورت نیاز انجام شود، اما حداقل یک بار در سال و در صورت امکان، با زمان تابستانی برنامه ریزی شده انجام شود. محدوده تعمیرات در حال انجام شامل کارهایی است که نیازی به خاموش شدن برج خنک کننده برای مدت طولانی ندارد، مانند تمیز کردن و تعمیر سیستم توزیع آب، لوله ها و ناودان ها، قطره گیر آب، تنظیم دستگاه های تنظیم و بسته شدن. در طول تعمیر، تمام کارهایی که نیاز به خاموش شدن طولانی مدت تجهیزات دارند انجام می شود: تعمیر نازل آب، سیستم توزیع آب، تعمیر یا تعویض موتور فن و غیره.

بهره برداری از برج خنک کننده در زمستان :

در زمستان، به دلیل یخ زدگی سازه های آنها، عملیات می تواند پیچیده باشد، به ویژه برای برج های خنک کننده که در شرایط سخت هستند. شرایط آب و هوایی سرد در محل نصب برج های خنک کننده می تواند منجر به شرایط اضطراری شود و به دلیل بارهای اضافی یخ تشکیل شده بر روی آن، نازل یا اسپرینکلرهد تاب خورده و فرو بریزد. یخ زدگی برج خنک کننده معمولاً در دمای بیرونی زیر 10- درجه سانتیگراد شروع می شود و در نقاطی که هوا وارد برج خنک کن می شود هوای سرد در تماس با مقدار نسبتاً کمی آب گرم  قرار می گیرد. جرم زدایی و یخ زدایی داخلی خطرناک است زیرا فقط پس از ناپدید شدن شارژ به دلیل مه شدید قابل تشخیص است. بنابراین در فصل زمستان نباید اجازه نوسانات بارهای حرارتی و هیدرولیکی داده شود، لازم است از توزیع یکنواخت آب سرد در ناحیه پرباران اطمینان حاصل شود و از کاهش تراکم آبیاری در مناطق مجزا کاسته شود. با توجه به سرعت بالای هوای ورودی، تراکم آبیاری در برج‌های خنک‌کن فن دار در زمستان برای حفظ حداقل 10 متر مکعب در متر مربع (حداقل 40 درصد بار کامل) توصیه می‌شود. دمای آب سرد می تواند به عنوان معیاری برای تعیین جریان هوای مورد نیاز استفاده شود. اگر جریان هوای ورودی طوری تنظیم شود که دمای آب سرد شده از +12+ درجه سانتیگراد ... + 15 درجه سانتیگراد کمتر نباشد، چرخش   و عملکرد موتور و فن برج خنک کننده معمولاً از حد مجاز تجاوز نمی کند. کاهش میزان هوای سرد ورودی به برج خنک کننده را می توان با خاموش کردن فن یا تنظیم آن برای عملکرد با سرعت کم به دست آورد. یخ زدگی برج های خنک کننده با تامین تمام آب تنها یک قسمت از برج های خنک کننده با بسته شدن کامل بقیه قسمت ها و گاهی کاهش دبی امکان پذیر است. دمنده ها به یخ زدگی حساس هستند. این می تواند ناشی از دو چیز باشد: قطرات آب روی فن از داخل واحد و گردش مجدد هوای خروجی برج حاوی قطرات ریز آب و تراکم که هنگام مخلوط شدن با هوای سرد بیرون متراکم می شود. در چنین مواردی می توان از یخ زدن پره های فن به روش های زیر جلوگیری کرد:

- سرعت فن را کاهش دهید

- فشار جلوی نازل ها را بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تمیز کنید

- از دمنده های فایبرگلاس استفاده کنید

- استفاده از بخاری اتوماتیک.

لازم به ذکر است که تشکیل ناهموار یخ در اطراف لبه ها می تواند منجر به عدم تعادل فن و لرزش شود. اگر فن های برج خنک کننده در زمستان به دلایلی خاموش می شوند، قبل از شروع کار باید وضعیت پوسته ها را از نظر یخ بررسی کنید. در صورت مشاهده یخبندان باید آن را جدا کرد تا از شکستن پره های فن جلوگیری شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.