آرشیو آبان ماه 1401

سازآب توليد كننده منبع كويل دار

لوله و اتصالات پلی اتیلن

اتصالات HDPE / اتصالات پلی اتیلن چیست؟

در واقع اتصالات پلی اتیلن ابزارهایی هستند که به اتصال لوله‌های HDPE که مایعاتی مانند آب و گاز را حمل می‌کنند کمک می‌کنند و اتصالات HDPE نامیده می‌شوند . لوله های HDPE که در مناطق مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، جزو اولین انتخاب های شرکت های پیشرو در انتقال گاز و آب می باشند. نیاز به اتصالات HDPE برای گسترش لوله های ترجیحی در طول زمان یا داشتن چندین خروجی مختلف است. اتصالات استحکام لوله ها را افزایش داده و عمر طولانی را فراهم می کند. اتصالات نصب آسان به صرفه جویی در هزینه کمک می کند.

لوله HDPE چیست؟

HDPE از حروف اول پلی اتیلن با چگالی بالا تشکیل شده است. این یک پلیمر ترموپلاستیک است که از مونومر اتیلن تولید می شود. این نوع لوله ای است که به طور ایمن در انتقال مایع و گاز استفاده می شود. ماده اولیه HDPE پلاستیک مشتق شده از نفت است. دلایل ترجیح بیش از حد لوله های HDPE این است که آنها در برابر فشار بالا مقاوم، انعطاف پذیر و سبک هستند.

لوله های HDPE را می توان در مناطق مختلف مورد استفاده قرار داد. از سیستم های آب آبیاری کشاورزی گرفته تا آب آشامیدنی، از فاضلاب تا سیستم های تخلیه دریا، از تاسیسات آتش نشانی تا مزارع پرورش ماهی استفاده گسترده ای دارد.

لوله های HDPE به دلیل خواص شیمیایی خود سیالات عبوری از خود را حفظ می کنند. در حالی که این لوله ها مایعات را حمل می کنند، با کمک اتصالات HDPE اعتماد به نفس را فراهم می کنند. نصب آسان و حمل و نقل ارزان در انتخاب لوله های HDPE مهم است. بازار HDPE سهم بازار رو به رشدی دارد.

مزایای اتصالات HDPE:

دلایل زیادی وجود دارد که چرا بازار  لوله و اتصالات و سایر قطعات پیل اتیلن (HDPE) به طور مداوم در حال رشد است. این دلایل شامل موارد زیر است:

  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی
  • حفظ خواص سیالات
  • انعطاف پذیری
  • تکنیک مونتاژ آسان
  • حمل و نقل آسان
  • حمل و نقل مناسب
  • مقاومت بالا در برابر فشار

وزن مولکولی لوله و اتصالات HDPE بسیار بالا است. بنابراین از سایش و تخریب جلوگیری می کند. در برابر حلال های شیمیایی مقاومت می کند. تحت تأثیر رطوبت و آب قرار نمی گیرد. انتقال قابل اعتماد آب و گاز توسط اتصالات HDPE ارائه می شود.

انواع اتصالات HDPE:

ممکن است لازم باشد لوله هایی که سیالات را حمل می کنند مطابق با نیاز مرتب شوند. شاید لازم باشد لوله ها طولانی تر شوند یا ممکن است لازم باشد به بیش از یک منطقه منتقل و لوله کشی شوند. در این مرحله استفاده از اتصالات HDPE برای اتصال لوله های پلی اتیلن به یکدیگر ضروری است. این هدف به لطف تجهیزات مورد استفاده به راحتی به دست می آید. در میان اتصالات HDPE با انواع مختلف، قطعات مورد نیاز در زیر ذکر شده است:

  • زانویی
  • چهار راهی
  • سه راهی
  • درپوش
  • تبدیل
  • سیفون
  • دریچه بازدید

علاوه بر اتصالات HDPE مشخص شده، امکان تولید قطعات با قطر و اندازه های مختلف به صورت اختیاری وجود دارد.

فرآیند الکتروفیوژن لوله و اتصالات پلی اتیلن:

اتصالات HDPE مورد استفاده در اتصال لوله های HDPE به روش الکتروفیوژن مونتاژ می شوند. روش الکتروفیوژن روشی است که نیاز شرکت های توزیع گاز و آب را به طور کامل برطرف می کند. با این نوع جوش، دو لوله به یکدیگر متصل می شوند. دو لوله با قطر یکسان در فرآیند الکتروفیوژن به یکدیگر متصل می شوند. جوشکاری الکتروفیوژن روشی قابل اعتماد و آسان برای نصب است.

روش الکتروفیوژن، که به بخش‌ها اطمینان می‌دهد، معمولاً پس از تکمیل فرآیند مونتاژ نیازی به کنترل ندارد. سرعت جوشکاری بالاست. در لوله های تصفیه شده منقبض نمی شود.

مناطق استفاده از اتصالات HDPE:

لوله ها و اتصالات HDPE که به لطف سهم بازار رو به رشد خود راه حل های با کیفیت و قابل اعتمادی را به مشتریان خود ارائه می دهند، کاربردهای زیادی دارند. با توجه به شکل آنها در مناطق مختلف با خیال راحت استفاده می شود. مناطق استفاده از اتصالات HDPE عبارتند از:

 مناطقی مانند معدن، سیستم های آتش نشانی، تامین آب مترو، لوله کشی، گاز، آب آشامیدنی، ساختمان، هیدرولیک، ساخت و ساز، مهندسی، مخابرات و پالایشگاه های نفت وجود دارد.

 دلیل اصلی اینکه این نواحی اتصالات HDPE را ترجیح می دهند خاصیت ایمنی و غیرقابل نفوذ بودن بالای آنهاست.

اتصالات پلی اتیلن یک دارایی بادوام:

از آنجایی که HDPE به عنوان ماده دارای چگالی بالایی است، به خریدار خود اطمینان می دهد و دوام بالایی را تضمین می کند. HDPE به دلیل ساختاری که دارد ارزش مولکولی بالایی دارد که آن را ترجیح می دهد. با ساختار بادوام و انعطاف پذیر خود، سهولت استفاده را حتی در زمین های ناهموار فراهم می کند. علاوه بر این لوله و اتصالات HDPE نشتی ندارند و خطری ندارند. اتصالات HDPE که نقش حیاتی در مونتاژ لوله ها با روش مونتاژ الکتروفیوژن دارند، امکان استفاده در قطعاتی را که به آنها متصل می شوند نیز فراهم می کند. اتصالات HDPE تولید شده در اشکال مختلف را می توان با توجه به شکل کف مورد استفاده انتخاب کرد. به لطف ویژگی شیمیایی خود در برابر ضربه و کشش مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. اتصالات HDPE همچنین به دلیل مقاومت در برابر فشار بالا معروف هستند.

راه اندازی آسان و صرفه جویی:

HDPE به دلیل ساختار شیمیایی خود در برابر باکتری ها و قارچ ها محافظت می شود. عاری از خطر زنگ زدگی است و نشتی ندارد. اتصالات به راحتی نصب می شوند و نیازی به کنترل ندارند. تمام این مزایا باعث می شود اتصالات ساخته شده از HDPE قابل اعتمادتر از سایرین باشد. آنها امروزه ترجیح داده شده ترین اتصالات هستند. لوله های HDPE به دلیل سبک بودن به راحتی قابل حمل و نقل هستند. می توان آن را با قیمت مقرون به صرفه ارسال کرد. به لطف اتصالات HDPE می توان آن را به راحتی در هر زمینه ای نصب کرد.

خواص شیمیایی مواد اولیه HDPE:

ماده اولیه HDPE مواد پلی اتیلن است که از نفت به دست می آید. 1 کیلوگرم ماده خام HDPE از 1.75 کیلوگرم نفت به دست می آید. این نشان می دهد که قیمت HDPE نسبت مستقیمی با قیمت نفت دارد. اگرچه شبیه LDPE به نظر می رسد، اما ویژگی های بسیار متفاوتی دارد. مقاومت آن در برابر ضربه و کشش آن را از LDPE متفاوت می کند. در برابر آب و مواد شیمیایی مقاوم است. HDPE مواد خام بسیاری از محصولات مختلف را تشکیل می دهد. اینها محصولاتی مانند جعبه غلات، کارت های خرید و کیسه های مواد غذایی هستند.

تفاوت بین HDPE و LDPE

LDPE «مخفف پلی اتیلن با چگالی کم» است. LDPE چگالی کمتری نسبت به HDPE دارد. HDPE بادوام تر و قوی تر از LDPE است. احتمال ترک خوردن LDPE بیشتر است. HDPE ماندگار و بادوام است. به خصوص اتصالات HDPE استحکام لوله های HDPE را افزایش می دهد.

انتخاب شرکت تولید کننده لوله و اتصالات پلی اتیلن:

هنگام خرید لوله پلی اتیلن HDPE و اتصالات HDPE که گاز و آب را حمل می کنند، ملاحظاتی وجود دارد. لازم است از اعتبار شرکتی که محصولات HDPE از آن خریداری می شود، مطمئن باشید. باید به رابطه شرکت با دیگر پیشگامان این صنعت نگاه کرد. قبل از خرید باید کفی که قطعات اضافی در آن قرار می گیرد توسط مسئولین شرکت بررسی و مناسب ترین قسمت تعیین شود.

سوالات متداول درباره دستگاه های جوش الکتروفیوژن لوله و اتصالات پلی اتیلن:

دستگاه جوش الکتروفیوژن Hdpe چیست؟

قیمت دستگاه جوش الکتروفیوژن؟

دستگاه جوش الکتروفیوژن لوله اچ دی پی چیست؟

دستگاه جوش فیوژن لوله اچ دی پی چیست؟

صنعت پلاستیک بیش از 100 سال قدمت دارد، اما پلی اتیلن تا دهه 1930 اختراع نشد. از زمان کشف آن در سال 1933، پلی اتیلن (PE) به یکی از پرکاربردترین و شناخته شده ترین مواد ترموپلاستیک در جهان تبدیل شده است. رزین پلی‌اتیلن مدرن امروزی برای کاربردهای بسیار دقیق‌تر مانند لوله‌های گاز و آب فشار بالا، غشاهای دفن زباله، مخازن سوخت خودرو و سایر کاربردهای سخت بهبود یافته است.

پلیمرهایی که فقط از کربن و هیدروژن تشکیل شده اند، پلی اولفین نامیده می شوند. پلی اتیلن (PE) متعلق به این گروه است. این یک ترموپلاستیک نیمه کریستالی است. پلی اتیلن بهترین پلیمر استاندارد شناخته شده است. فرمول شیمیایی (CH2-CH2) n است. این یک هیدروکربن سازگار با محیط زیست است.

انواع مواد پلی اتیلن

خواص فیزیکی مواد پلی اتیلن برای هر درجه یا نوع خاص است و می توان آن را در تغییرات چگالی و توزیع وزن مولکولی تغییر داد. تعداد زیادی از گریدهای پلی اتیلن در سیستم های لوله و اتصالات استفاده می شود و خواص خاص برای کاربرد خاص طراحی شده است. کلی ترین انواع مواد پلی اتیلن در زیر ذکر شده است.

PE با چگالی کم (LDPE):

چگالی LDPE بین 0.910 و 0.940 g / cm3 متغیر است و انعطاف پذیری و حفظ خواص زیادی را در دماهای پایین نشان می دهد. عمده استفاده از LDPE در خطوط لوله در آبیاری میکرو یا در کاربردهای لوله قطره ای آبیاری با اندازه گیری تا قطر 32 میلی متر است. مواد LDPE را می توان با الاستومرها (اصلاح الاستیک) اصلاح کرد تا مقادیر مقاومت در برابر ترک تنش محیطی (ESCR) در کاربردهای آبیاری ریز را بهبود بخشد، جایی که خطوط لوله در محیط های محافظت نشده در حین حمل مواد شیمیایی کشاورزی کار می کنند.

PE با چگالی متوسط ​​(MDPE):

رزین مبتنی بر MDPE با استفاده از فرآیند پلیمریزاسیون فشار پایین تولید می‌شود و زنجیره ساختاری با انشعاب جانبی محدود منجر به تولید ماده‌ای با محدوده چگالی بین 0.930 تا 0.940 گرم بر سانتی‌متر مکعب می‌شود. مواد MDPE دارای رتبه بندی PE63 و PE80 هستند. مواد MDPE در مقایسه با مواد قدیمی با چگالی بالا که در لوله ها استفاده می شود، خواص بهبود یافته ای را برای لوله ها فراهم می کند. این خواص عبارتند از عمر، انعطاف پذیری، شکل پذیری، مقاومت در برابر رشد آهسته و انتشار ترک. این خواص مواد MDPE در شبکه های گاز، کویل های لوله با قطر کوچک، کویل های آبیاری متحرک و کاربردهای شبکه آب مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE):

رزین های مبتنی بر HDPE در فرآیندی با فشار کم تولید می شوند که منجر به یک زنجیره ساختاری با انشعاب های جانبی کوچک و محدوده چگالی مواد بین 0.930 تا 0.960 گرم بر سانتی متر مکعب می شود. HDPE طبق ISO4427 به عنوان PE80 یا PE100 رتبه بندی می شود.

HDPE به طور گسترده در کاربردهای تحت فشار و بدون فشار مانند تامین آب، زهکشی، زهکشی و فاضلاب در لوله های تا قطر 2500 میلی متر استفاده می شود. افزایش سختی HDPE برای استفاده از کاربردهایی مانند لوله های برق و ارتباط، زهکشی های زیرسطحی، فاضلاب و آب های سطحی استفاده می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با لوله و اتصالت پلی اتیلن به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.